Mijn naam is Ellen Duivenvoorden, ik ben opgeleid basisschoolleerkracht, ‘Ik leer anders’ coach, Neuro- en Biofeedbacktrainer en jeugd- en gezinsprofessional.
Zelf ben ik een beelddenker, hierdoor kan ik kinderen en volwassenen die dit ook zijn goed aanvoelen en optimaal begeleiden. Als geen ander weet ik hoe moeilijk het kan zijn als je “anders” leert, of als je bijvoorbeeld door het krijgen van een ziekte bepaalde dingen niet meer kan. Mede hierdoor heb ik me gespecialiseerd in beelddenken en Neurofeedback training en startte ik in 2018 de praktijk “Brein PiekFijn”.
Voordat ik de opleiding op de PABO ging volgen paste ik al regelmatig op in gezinnen met autistische kinderen die speciaal onderwijs volgden. Ik heb altijd interesse gehad in kinderen die om wat voor reden dan ook niet mee konden komen op school. Ook heb ik twee jaar de Academische PABO met master pedagogiek gevolgd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Tijdens deze studies heb ik mij verdiept in beelddenkers en mensen die ‘anders’ zijn, zoals dyslectici, autisten, AD(H)D‘ers enz.
Het geeft me veel voldoening om te zien dat volwassenen en kinderen door mij geholpen kunnen worden en dan beter kunnen functioneren in de maatschappij. De Neurofeedback stelt mij in staat om ook mensen met andere problemen dan beelddenken te helpen. Dat geeft het werk voor mij een extra dimensie. Het blijft bijzonder om te zien welke veranderingen neurofeedback teweeg brengt. Concentratie, overprikkeling en vermoeidheid worden verminderd of opgelost. Wat ik het meest magisch vind is dat Parkinsonpatiënten grip krijgen op hun tremoren.
Ook kinderen gaan in korte tijd op leerniveau omhoog doordat ik de leerstof op een andere manier aanbied. De CITO en IEP scores laten dit duidelijk zien.
Ik vind het erg leuk om met mensen te werken, zeker één op één of in kleine groepjes.
Tijdens de begeleiding is het belangrijk om samen op zoek te gaan naar de mogelijkheden vanuit een positieve insteek en te kijken hoe er vooruitgang geboekt kan worden, of dit nu kleine of grote stappen zijn.